"de skulle aldrig be oss att ta av en tröjja"

I skolan skrev vi krönikor, och jag skrev om mössor i skolan.
Tänkte att ni skulle få läsa den! :)



Man skäms mer över sitt hår än sin kropp.

- Ta av dig mössan!

- Nej, varför?

- Det är rektorns beslut

- Men varför? Vad är anledningen?

- DET ÄR REKTORNS BESLUT

Detta är en vanlig konversation som uppstår nästan varje dag på våra lektioner. Eleven som blivit tillsagd av lärare frågar varför de bestämt sig för att man inte få ha mössa på sig. Lärarna säger alltid att det är rektorns beslut, men rektorn stör sig ju inte ens  av det? Det är lärarna som träffar eleverna varje dag som störs av mössorna.

En förklaring vi kan få av vissa lärare är att det täcker / skymmer våra ansiktet. Men då tror jag att dem tänker mer på luvor, eftersom luvor är mer när man vill dölja sig och dra sig undan.

En mössa har man mer till en outfit, självklart kan luvor också vara till en outfit också, men jag kan förstå när läraren säger att det skymmer ansiktet med luva, men det gör det inte med  mössa!

   En annan anledning till att man borde få ha mössa är om man t ex har klippt sig eller fått något ärr i huvudet, eller helt enkelt bara skäms över sitt hår. Det är samma sak som om man har en tröja på sig som lärare inte gillar, läraren ber inte eleven att ta av sig tröjan då. Men man kan lika gärna skämmas mer över sitt hår än man gör över sin kropp.

Jag tror att om alla lärare hade en anledning till varför man ska ta av sig mössan i deras klassrum, tror jag att man skulle acceptera det mer om man fick reda på en anledning.

   Å andra sidan tror jag, om man ser från lärarnas perspektiv, att lärarna har kvar det lite sen de var små, då fick man aldrig ha mössa på sig och det var oartigt att ha det på sig.

De ser det nog fortfarande då som en oartig sak att ha mössa på sig.  

Men nu, på 2000-talet så är det inte så längre. Det är en del av våran outfit.

 Eftersom mössor varken är rasistiskt eller kränker någon så tycker jag lärarna ska lägga mer energi på tex mobbing eller tröjor som kränker, tex  en gud.



i<3mössa !


Kommentarer
Postat av: Johanna

den var ju jätte bra!! :D

Vi får faktiskt ha mössor på lektioner i våran skolan, fast inte när vi äter, hehe :)

2011-12-07 @ 22:19:19
URL: http://ujohanna.blogg.se/
Postat av: Maja

Sv: FREDRIKA DU GÖR MIG SÅ HIMMLAAA GLAD! TACK FÖR ALLT SNÄLLT DU SKRIVER OM MIG OCH NISSE <3

OCH BARA SÅ DU VET SÅ BETYDER DU MYCKET MASSA MASSA FÖR MIG! <3 DU ÄR DEN SNÄLLASTE SOM FINNS!



DU OCH BILLY ÄR MINS LIKA FINA SOM DU TYCKER OM MIN OCH NISSE! NI ÄR DET SÖTASTE PARET SOM FINNS! :D <333333333333333333333333333333333333333333333

2011-12-08 @ 08:24:58
URL: http://majamerlin.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur ofta tvättar man sin mössa?

kanske cirka en gång om året

tänk om man skulle traska runt i skolan med en tröja man tvättade förra julen

nnjaaaa

det är därför man inte ska ha det, för det är ofräscht :)

men förstår när lärarna inte har något bra att komma med :o då kan man bli irriterad

2011-12-08 @ 18:46:53
Postat av: Anonym

hur ofta tvättar man sin mössa?

kanske sådär en gång om året

Tänk om man skulle traska runt i skolan med en tröja man tvättade förra julen?

nnjaaa...

det är därför man inte får ha mössa i skolan för att det är ofräscht :)

Men det är jobbigt när lärarna inte har något vettigt att komma med, då kan man bli irriterad

2011-12-08 @ 18:49:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0