Fördommar om "travare"

Jag kan faktiskt säga att jag också haft fördommar om travare. När jag letade efter storhäst, efter att jag vuxit ut och sålt mig ponny (rip <3) ville jag absolut inte ha en travare. Jag vägrade.
Men sedan fick vi syn på Billy annons och ringde på den. Jag var inte sådär jättepeppad, men jag var självklart nyfiken och ville provrida (han var den första som jag provred)

Efter att jag provridit Billy var jag helt fast.
Det var då jag insåg att det är faktiskt hästen som man kan hitta fördelar och nackdelar hos, och inte rasen.
En travare kan vara lika duktig som vilken annan häst som helst!

Idag när jag var ute och red, mötte jag en från ett stall nästan brevid oss. Vi tog sällskap på hela ridturen och kom in på ämnet travare. Hon har själv haft flera stycken och har mycket erfarenhet av dem. Från de samtalet vi hade har jag därmed tagit lite tankar vi hade. var mycket trevligt att prata med henne och vi hade samma tankar och åsikter :)

Att ridfolk inte gillar travsporten, alltså sättet man behandlar travare. Därav tror man att alla travare är sönder ridna och kan inte galoppera för att dem har tvingats att trava hela tiden.
Men det är väll inte hästarna fel?!

Dock så är det skillnad på hur travhästarna och ridhästarna har behandlats tidigare .
Vissa passar sedan i ridlivet. vissa inte. Antingen är dem hur lugna som helst, eller stirriga och ganska skygga. Men det går alltid att vänja, bara man lägger tid och tålamod på dem. Nästan som att rida en häst , fast lättare.

Det jag vill säga är att ,man ska inte dömma hästen efter rasen, utan hur hästen själv är. alla hästarna är olika på insidan och psyket, fastän dem kanske kommer från samma ställe, har samma bakrund osv.




älskade finaste duktigaste underbaraste billy!

Kommentarer
Postat av: Maja

bra skrivet :) <3

Fina ni!

2011-12-28 @ 09:38:59
URL: http://majamerlin.blogg.se/
Postat av: Nelly

Jag hatar travsporten, den är tråkig att se på osv, men travhästar har jag egentligen inget emot, bara att jag tycker dom ser speciella ut med sina smala halsar o stora huvuden, men annars har jag inget emot dom. Mamma var eventuellt sugen på att köpa en gammal travare från en kompis att bara ha som skogsmullehäst, så isf ska jag ha en också, för mammas kompis ville sälja båda tsm :)



Men Billy är väl helt lungn, asså inte hetsig och har nästan helt ridhäst steg nu ? Det ser ut så på dom filmer jag har sett :)

2011-12-28 @ 18:36:59
URL: http://litenponniii.blogg.se/
Postat av: Johanna

billy är så fin!

Vi har en nordsvensk travare... Eller hon är inte travad något med, men hon är ju avlad till travare! Har också haft fördomar mot travare, men sen första gången jag såg henne så var jag fast. Jag provred inte ens henne, min mamma red lite grann. Men wow vilken häst vi har fått! :D Visst, galoppen har varit svår men ångrar inte alls att vi köpte henne. Jag tror vi kommer lyckas väldigt bra i framtiden, lika så för dig och billy :D

2011-12-28 @ 20:54:48
URL: http://ujohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0