Jämförelse..

Tänkte på en sak när jag duschade (haha).

ett exempel inom hästvärlden först;

Du är ute och rider, hästen gör någonting tex stannar till skyggar lite eller vad som helst.
Du blir sur och slår till hästen, hårt eller löst spelar ingen roll. Sedan för du dåligt samvete för att du slog hästen och klappar hästen lite och säger förlåt. Sedan det kanske händer flera gånger, under några dagar.

Ett exempel inom oss människor;

Du har en s.k "bad hair day" och kommer till skolan med håret inte sådär jättefult, men inte lika fint som det brukar vara. Efter några timmar i skolan kommer din kompis fram och säger "haha, har du stoppat huvudet i en elkontakt eller? det ser förjävligt ut. HAHA, ne jag bara skojjade".
Eftersom du själv också tycker att ditt hår var fult idag, så tar du åt dig och blir ledsen. Även om det var bara ett "jag skojade" så kände du faktiskt att du blev ledsen ändå.


Var det någon av er som såg likheterna?

Jag ser likheter. Man slog hästen, det gjorde faktiskt lite ont, även om du sedan blev glad och klappade lite.
Man fick en dålig komentar, du tog åt dig , även fast din kompis bara sa att den skojade och sedan skrattade lite.
Sedan tror jag inte att hästarna går och är sårade över att du slog den, men tanken är liksom samma sak.

Det jag ville säga till er alla är att

Säg eller gör ingenting ni inte kan stå för, det går aldrig att skämta bort någonting du sagt eller gjort, stunden du sa det finns fortfarande kvar, och hästen förstår inte detdär med att vara snäll efter du slagit den, jag tror att hästen bara känner att du blev arg på den.


Kommentarer
Postat av: Anonym

bra skrivet!

2011-12-26 @ 16:33:39
Postat av: Maja

Aww.. Bra skrivet! :) <3



Ps. Förlåt för att jag komenterat så dåligt den sista tiden<3 ds.

2011-12-26 @ 23:14:32
URL: http://majamerlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0