Duktigaste hästen!

Idag red jag ett riktigt hårt dressyrpass med Billy! :D


Innan satte jag upp två mål:
* han skulle gå på tygeln i galoppen, även fast jag ställde om
*han skulle ta galoppen utan att öka traven någonting

Red på ett fält i skogen, typ vid en glänta. Gräset var ganska mjukt och bra där,  det är liksom klippt runt hela fältet och i mitten är det gräs, som en galoppbana typ. Fast det är klippt väldigt brett så man kan ha en fyrkant där och rida på :)
Iallafall, på vägen dit så tränade jag på halvhalter och att han skulle komma in lugnt i galoppen. Jag ville få en så lugn och fin galopp som möjligt i ganska låg form så han fick höja på ryggen. Det gick verkligen jättebra, är så himla nöjd!
Sedan red vi in på fältet, där fick han galoppera några varv runt hela fältet för att han skulle bli lite trött. Det blev han inte, haha.
Sedan började jag jobba på en övning som vi ofta gjorde när jag red på ridskolan. Jag red först några varv på en volt, sedan bytte jag till en annan volt. Jag gjorde övningen först i skritt, sen trav och galopp. Det blev en ganska lång raksträcka mellan volterna, så han fick galoppera ganska mycket.
Sedan gjorde jag att jag travade på volterna och galopperade emellan. Han var ganska pigg och ville springa på, men efter några vändor lugnade han sig och gick i superfin form :')
Den var verkligen helt perfekt, jag kunde galoppera på lugnt och tom göra några byten! Glad chey!
Jag jobbade ganska mycket på min sits idag också, för att jag ska komma upp med överlivet och upp med händerna idag, och jag tror att det såg riktigt bra ut faktiskt!
jag och billy var trötta efteråt och svettiga båda två, jag tycker iallafall att vi uppnådde målen under ridpasset! :D

 

En bild jag gjorde igår :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0