freedom

Ibland känns allting meningslöst när man håller på med hästar, som när hästen visar tydligt att det är något som är fel. Den kanske stannar, vägrar gå eller sparkar.
Man blir ledsen då, man blir besviken på hästen.
Men igentligen är det oss själva som vi ska vara besvikna på. Att vi överhuvudtaget blir så arga på hästen att det slutar i problem och rädsla.

Det vi måste tänka på i sådanna siutationer är att hästarna igentligen gör otroligt mycket för oss. Om dem får nog, då kan vadsomhelst hända. Vi kan bli otroligt skadade, hästar är starka och stora djur med en egen vilja. Men hästarna väljer att inte skada oss, de väljer att inte sparka ihjäl oss. Dem låter oss sitta på deras känsligaste ställe, där rovdjuren anfaller. Ibland kan det även bero på rädsla, för att göra fel. Dem vill inte bli slagna, dem vill inte att vi ska vara arga på dem.
Hästarna låter oss göra nästan vadsomhelst med dem, vi pysslar med dem, vi sadlar, stoppar in bett i dem. Vi slår dem om dem inte gör rätt, det tycker jag är fel.
Hästarna tänker nog inte "nu ska jag vara dum och kasta av min ryttare", det är jag väldigt säker på. Då skulle dem göra det hela tiden, så fort vi gjorde fel.
Det många inte tror är att hästar är ju faktiskt lika godhjärtade som människor - om inte mer.
Vi männsikor förstör för varandra, vi snackar skit, vi blir aldrig nöjda.
Vi förstör denna jord med djuren som offer, bara för att många inte har någon hjärna.

Hästar är så otroligt vackra, så fria. Varför ska få slå dem när de gör ett litet fel? Varför slår vi inte en människa varje gång vi gör något fel?
Hästar gör så jävla mycket mindre fel än vi någonsin har gjort, men ändå är det dem som får straffet?
De får ofta även straffet när vi är arga, då tar vi ut allting på dem. Det gör även vi människor mot varandra, det har jag själv varit med om. Det är inte alls kul!


Dessa tankar har jag ofta i huvudet. Vi borde vara otroligt glada att ens få ha hästarna i våra  hagar, av överhuvudetaget på få leda dem några meter..
Vi måste vara nöjda med det vi har, och inte klaga på det.


<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0