Hur jag tränar Billy

Stina om Fråga till er!:
om typ hur du tränar honom asså hur han håller sig i en bra form och hur du kombinerar din ridning med din frihetsdressyr och träningar och sånt.
och kanske om varför ni har valt just att träna honom från marken istället för att bara rida i en paddock dag ut och dag in

_______________________________________

Jag brukar lägga upp min träning för Billy väldigt varierad. Han får gå i ridhuset MAX 2 dagar i veckan, annars tröttnar han. När vi inte är i ridhuset rider vi nästan alltid ut eller tränat från marken. Billy är en häst som behöver väldigt mycket variation, annars tröttnar han. Han får aldrig hoppa mer än 1 gång i veckan, ibland rider vi över lite bommar eller skuttar över en liten stock i skogen, men aldrig hoppa högt hemma förutom när vi är i ridhuset. 
  Jag håller Billy i en bra form genom att försöka träna alla hans muskler. Det räcker inte bara att rida hästen i form dag ut och dag in, man måste träna muskler som tex ryggen också. Därför brukar jag klättra mycket i källebo där det finns branta och bra backar.
Mycket skänkelvikningar och öppna/sluta. Studs är också viktigt att hoppa eftersom det är gymnastikhoppning. Vissa tror att hoppning bara är dåligt och sliter, men det är jättebra att hoppa. Man får hästen mjuk genom att hoppa studs och upphöjda bommar är jättebra för hästarna.



Jag varierar ofta i låg och hög form efersom det bygger olika muskler.


Jag tror aldrig att jag skulle tränat så mycket från marken som jag gör om det inte vore för min förra ponny Isak.
Vi hade mycket problem i hanteringen i början, då han var ganska tittig och drog gärna iväg med mig från marken.  Men att träna från marken fick oss otroligt nära varandra, vi skulle aldrig kommit så långt som vi gjorde utan markträningen.
Jag tror att jag fastnade verkligen för det tränings sätet, jag ville få lika bra relation till billy som jag hade till Isak, inte bättre men lika bra. Och när jag fick Billy stötte vi på ett problem nästan direkt - jag kunde inte fånga honom i hagen.
Det hade inte hjälpt för mig att bara rida billy dag ut och dag in i en paddock, jag hade fortfarande kunnat fånga honom i hagen :)

Kommentarer
Postat av: Nelly

Ni är fina ihop <3



sv: Hihi lockigt, gulligt (:

2012-03-27 @ 19:19:22
URL: http://trwh.blogg.se/
Postat av: Anonym

Källebos backar äger!!! klättrar där väldigt ofta:D

2012-03-28 @ 19:23:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0