Mina åsikter om Gymkana

Det finns väldigt många som tycker till om gymkana, och jag tänkte skriva mina åskiter.
Och nu menar jag gymkana på hög nivå,inte liksom att tävla på en ridskoleavslutnig.

Iallfall, många säger att det är en flängsport och att dom inte har så mycket kontroll på hästarna.
Men jag tycker verkligen att dom har kontroll på sina hästar, dom kan hoppa upp i galopp, tvärstanna hästarna och ligga lite halvt snett på hästarna och även kunna styra dom.

Sedan har dom väldigt mycket kontroll på sig själva och dom måste vara riktigt vältränade! jag skulle inte direkt kunna hoppa upp på Billy i galopp.
När jag såg gymkanan i helgen i scandinavum så tyckte jag att dom flesta hästarna såg ut att ha riktigt kul! dom taggade och och kämpade verkligen för att vinna.

Sedan är det såklart inte alla som har bra kontroll på sin häst, och inte alla hästar som passar till att användas till gymkana. Men majoriteten av dom flesta gör faktiskt det.

Många klagar verkligen på längden, och ja dom flesta är för långa på sina hästar. Det kan jag faktiskt inte neka och det tycker jag är en nackdel. Självklart förstår jag att dom vill komma upp fort på sina hästar utan att behöva ta i lika mycket, men ändå.

Sammanfattningsvis så tycker jag att gymkana är en helt okej sport, istället för att klaga på det borde man klaga mer på tex rodeo som verkligen dödar hästar!




Denna nedersta krashen såg jag och vicki live, vi vad där. Var inte så roligt, stackars hästarna och ryttarna, måste gjort ont!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0